Camaguey, Sierra Maestro en Santiago de Cuba - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van Jolanda Kempen - WaarBenJij.nu Camaguey, Sierra Maestro en Santiago de Cuba - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van Jolanda Kempen - WaarBenJij.nu

Camaguey, Sierra Maestro en Santiago de Cuba

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

25 Januari 2014 | Nederland, Alphen aan den Rijn

Hallo allemaal, ja het kost wat meer moeite om de mooie ervaringen uit Cuba nog op het net te plaatsen, zeker als je tussendoor nog eens in de sneeuw hebt rondgestapt….Maar deze luxe ontbering weerhoudt mij er niet van jullie toch tot het einde bij te kletsen. En als je geen zin meer hebt in de verhalen dan is het altijd leuk plaatjes kijken toch?

Dag 11 Trinidad – Camaguey (31 dec)
Vanuit Trinidad is het een kleine busrit naar Camaguey. We wilden graag een stukje met de stoomtrein, maar helaas de brandstof was op. Onderweg zien we de suikerplantage en –fabriek en maken we een stop in Spiritus Sancti, waar een levende handel plaatsvindt in gehaakte kleedjes. Onderweg is iedereen al flink met het eindejaarsfeest bezig. Al vroeg met taart en fles op de trekker wordt de heugelijke hele dag gevierd.
Ook in het plaatsje waarvan me de naam even is ontschoten, zijn de meest fantastische taarten te bewonderen. Het is een bijzondere stad met een modern centrum met winkels. Velen geven hun laatste centjes uit een paar heerlijke flessen. Ach, en kijk nou hoe verschrikt de vrouw is als haar man 1 van zijn 2 zojuist gescoorde vrienden uit zijn handen laat vallen. Op de markt zijn verse varkenskoppen uitgestald en worden de laatste hapjes gescoord.
Op het dakterras van ons hotel in Camaguey krijgen we een welkomsborrel en komen de eerste sms-jes uit Holland door met de beste wensen. Wij moeten nog 6 uurtjes wachten. De airco in de hotelkamer – room without a view - hangt tegen het 4 meter hoge plafond. De regeling bestaat uit een stekker in of uit het stopcontact. Van de legionella plensdouche – er staat expliciet bij dat het maximaal 50 graden is – heb ik de kop maar verwijderd op de verneveling te minimaliseren.
In de stad is op het plein bij de kerk een tafel voor ons gereserveerd voor het laatste avondmaal. En zoals zovaak, als Jootje nog haar eerste bescheiden voorgerecht aan het opscheppen is, is iedereen al bijna klaar met het hoofdgerecht. Omdat de rij voor het buffet groot is, mis ik de helft van het prachtige optreden van de professionele flamenco dansers. Om 21.00 uur is alles klaar, het eten en de show, en ja daar zit je dan met 20 man op een plein voor de kerk, te wachten tot het 00.00 uur wordt…. Onze Belgisch kameraden komen op het lumineuze idee om “wie-ben-ik” te spelen. Uiteindelijk is het zover en na de hartelijke wensen voor het nieuwe jaar gaan we naar ons bedje. Het feest was meer overdag dan om 00.00 uur zoals wij dat gewend zijn. Het is duidelijk geen land voor vuurpijlen….

Dag 12 Camaguey – Sierra Maestra NP (1 jan)
Voor we vertrekken naar de Sierra Maestra, maken we een fietstaxi tour door de binnenstad van Camaguey met een charmant oud centrum met smalle bochtige straten en koloniale huizen. Tijdens de lunch een kleine aanvaring met onze Cubaanse vriend over de snelheid van het eten. Na een uur wachten vertelt hij me doodleuk dat van mijn sandwich kaas/tomaat, de tomaat niet beschikbaar is. Dit natuurlijk pas nadat ik meerdere keren heb gevraagd hoe lang het nog gaat duren. Mijn Spaanse lessen komen goed van pas tijdens mijn gesprek met de ober. Ook weer een gevalletje `no connection` . Lachend antwoord hij “Si, no communication”. Na 3 maal Losiento, heb ik hem maar de hand geschud en als een gek in de fietstaxi terug naar de bus die op punt van vertrekken staat.
Na een korte busrit komen we aan in Bartolomé Maso. Omdat de camping dubbel geboekt is, verblijven wij in een hotel wat verderop. Dit blijkt een prima alternatief voor de cabanas. Ik deel een huisje met Ada en Joost. Op het terras erboven is de bar, het restaurant en het zwembad. Naast de gebruikelijke varianten van kip, varken en draadjesvlees – uiteraard aangevuld met een rijst, bonen en een salade van kool en sperziebonen – is er vandaag een aanvulling op het Cubaanse trio, namelijk van tonijn. In dit geval de opgewarmde inhoud van een blikje, heel bijzonder.
’s Avonds is er speciaal voor ons een optreden van een muziekgroep die de traditionele – en inmiddels welgekende songs – vertolkt voor ons. Na mijn eigen inbreng van “besa me mucho”, kunnen de mannen niet stoppen en krijgen we nog vele toegiften in rap- en akoestische vorm. Erg leuk!

Dag 13 Sierra Maestra NP (2 jan)
Vandaag staat een pittige wandeling op het programma, en gaan we over een smal en stijl pad het nationale park Sierra Maestra in om te zien waar Fidel zijn hoofdkwartier had tijdens de grote opstand in 1959; een verscholen hut met een veldhospitaal en een radiostation.
Eerst met de bus naar Santa Domingo, en van daar met Jimny 4WD worden we over een weg van 40% naar de start van de wandeling gebracht om bij Fidels verblijf te komen. Het is een indrukwekkende wandeling door de grootste bergketen van het eiland. De bergen zijn dichtbegroeid en worden geflankeerd door koffie-, bananen- en cacaoplantages. Als we vermoeid terugkomen van de wandeling, wacht ons het varken van het spit. Een prachtige tafel is voor ons gemaakt, net over de rivier, verser dan dit vlees kun je niet hebben.
’s Avonds staan de muzikanten al weer te popelen om het succes van gisteravond te overtreffen. Er zijn nu 2 dansers ingezet en nog wat extra muziekinstrumenten. Maar de interactie blijft uit; wij zijn gesloopt na de wandeling van vandaag, en laten ons door Astrid verontschuldigen….

Dag 14 Sierra Maestra Santiago de Cuba (3 jan)
Vervolgens rijden we naar de tweede stad van Cuba, Santiago de Cuba.
Onderweg is er wat tijd om in een leuk plaatsje rond te wandelen. Een mooi plein met groot postkantoor waar ik een krantje scoor, Cubaantjes die aan het fitnessen zijn en een ietwat verveelde dame in de videotheek. Nog even een duet met een tandeloze vriend - die het hele repertoire van de beatles ten gehore brengt – en een heerlijk bakje Cubaanse koffie. Deze boontjes moet ik maar eens meenemen naar Hollanda!
Aan de voet van de Sierra Maestro ligt het Lourdes van Cuba: El Cobre. De kerk is een bedevaartplaats voor vele Cubanen en voor mensen die het rooms-katholieke geloof aanhangen van ver buiten Cuba. Er worden veel kaarsjes opgestoken.
Het is inmiddels boven de 30 graden uit gestegen als we bij ons prachtig hotel aankomen, net even buiten de stad. Bij het barretje aan het zwembad is het een enorme chaos als er ineens 15 man een tosti gaan bestellen. De Cubaanse vrouw laat zich niet gek maken en gaat ongestoord verder. Het beeld is typerend voor Cuba, zodra het druk wordt is het chaos. En trek er dan gerust maar een uurtje extra voor uit want het Cubaanse beloningssysteem voor gedane arbeid motiveert echt niet tot een versneld werktempo haha!.
Eind van de middag ga ik met Charlotte en Stefano de stad in. Santiago de Cuba is op verschillende heuvels bij de baai gebouwd waardoor de straatjes smal, maar zeker erg stijl zijn. In calle Hermedia is nog weinig te beleven, dus gaan we direct door naar het centrale Parque Céspedes om op het dakterras de zon onder zien gaan. Je moet hier wel goed drinken (!) want de temperatuur is zeer hoog. Inmiddels is er complete carnaval in Hermedia met opzwepende Cuba-Afrikaanse muziek en danseressen in de welbekende appel-vorm. Het is snoeiheet, vochtig en iedereen gaat uit zijn bol. We wandelen verder door de steile straatjes van het oude centrum. Uiteindelijk belanden we op een dakterras van La Teraza waar we een heerlijke garnalencocktail en kreeft nuttigen. Om bij de toilet te komen moet je eerst door de huiskamer en slaapkamer heen. Bij thuiskomst geniet ik met Charlotte nog van een afzakkertje aan het zwembad.

Dag 15 Santiago de Cuba (4 jan)
Terwijl de groep een stadstoer langs de hoogtepunten van Santiago, heb ik een ochtendje vrijgenomen
Ik sla de kazerne, het graf en de rumfabriek over en heb een heerlijk ochtendje rust. 's Middags een soepje en wat camerones in het hotel dat bij dit zwembad hoort. Staat nog wel goed beschreven in de boeken, maar is wat vergane glorie. Vanwege de lage omzet, is het inkoopbeleid kennelijk wat aangescherpt; na 1 glas is de witte wijn op. Na 2 glazen voor Peter en Oscar is de rosé ook op…. Misschien maar beter ook, ik moet nog een forse wandeling maken in de tropische hitte om eindelijk eens wat geld te scoren. In een superdelux groot 4-sterren hotel is zowaar een bank met geld te vinden.
Aan het eind van de middag vertrekken we met onze bus naar het Morros fort, dat de ingang van de baai bewaakt en weidse uitzichten biedt. We beleven het ritueel van het aansteken van een kanon, wat wel grappig is, maar minder spectaculair als mijn vorige versie in het Naarden fort. De achtergrond daarentegen hier in Cuba was prachtig met de ondergaande zon in het water. Ook het diner op het buitenterras was van hoge kwaliteit, en gelukkig weer eens met lekker wijntje erbij.
Onze buschauffeur Fernando zet ons af bij de het centrum waar we nog wat van het avondleven willen genieten, maar we zijn te vroeg voor het muziekcafé van Casa la Trova en Musica met de typische Cubaanse son-muziek. De hermedia is leeg en we zetten ons op het terras met lokalen: hier zijn wij degene die bekeken worden. Ecume? (Afkorting van excuse me). Uit een soort kaugomballenapparaat drinken de Cubanen bier. Ook wij bestellen zo´n apparatuur want we zijn met 6 bierliefhebbers. Helaas uitverkocht. Als iemand achterom kijkt ziet hij er 6 lege op een rij staan. Niemand snap waarom.
We wandelen door via een leuk plein Marti met attracties voor kinderen. Hun karretje wordt door geitjes voortgetrokken over het plein. Even verder start de braderie, het locale feest waar iedereen rondwandelt, vandaar dat het dus zo rustig was in de stad. Leuk om door dit Cubaanse straatfeest te wandelen.
We gaan bijtijds naar bed, morgen vroeg op voor een heel lange rit naar Santa Clara! Tsja, 10 uur in de bus op mijn verjaardag. Ik sluit op het laatste moment nog een goeie deal bij het zwembad: 2 flessen rum, 4 flessen cola, een zak met ijsblokjes, citroensap en bekertjes. Nou als dat niet gezellig wordt in de bus…..